Ekoškola

Ekoškola 2024/2025

Program Ekoškola

 

 

Ekoškola je mezinárodní program. Jeho cílem je, aby děti, učitelé, rodiče a další dospělí společně snižovali ekologický dopad činnosti školy a svého jednání na životní prostředí. Program vede ke zlepšování školy a jeho okolí a k posilování samostatnosti dětí. Děti se učí rozhodovat, kriticky myslet a přebírat zodpovědnost za naplňování cílů a konkrétních úkolů.

Ekoškola dělá školu šetrnější k životnímu prostředí, umožňuje žákům rozvíjet klíčové kompetence užitečné pro jejich další život, posiluje demokracii ve škole a partnerský přístup dospělých a dětí, zapojuje místní komunitu do života školy a školu do života komunity.

Ekoškola je unikátní metodikou sedmi kroků, která nabízí ucelený návod, jak dosílit ve škole i jejím okolí pozitivních změn. Metodika ve všech sedmi krocích staví na aktivitě dětí a na jejich spolupráci s učiteli, rodiči, vedením školy, provozními zaměstnanci a dalšími členy komunity.

První krok – Ekotým

Druhý krok – Analýza

Třetí krok – Plán činností

Čtvrtý krok – Sledování a vyhodnocování

Pátý krok – Environmentální výchova ve výuce

Šestý krok – Informování a spolupráce

Sedmý krok – Ekokodex

Do České republiky zavedla program sdružení TEREZA. V roce 2005 se TEREZA stala členem mezinárodní organizace FEE (Foundation for Environmental Education), která dnes zastřešuje mezinárodní program.

Povodně

V tematickém týdnu “Povodně “ se děti seznámily s touto mimořádnou událostí. Celý tematický blok byl veden prožitkovým učením, jelikož i naše Město Vratimov bylo postiženo víkendovými povodněmi . Děti tak do školy přicházely plné dojmů a zážitků z domova.  Dozvěděly se, že extrémní výkyvy počasí vznikají v důsledku klimatických změn. V komunitním kruhu jsme si také povídali o nebezpečí, která sebou nesou.  Dětem bylo vysvětleno, co přesně znamenají slova:  povodně, rozvodněná řeka, či záplavy…).  K dokreslení atmosféry jsme celý týden zpívali píseň “ Prší, prší, kapy, kap“. Děti se také seznámily se základními složkami IZS i jejich hlavními úkoly. Zhlédly výuková videa z www. záchranný-kruh.cz (Příčiny a důsledky povodní, přívalové deště, hrozba vzniku povodní aj.) Starší děti se  dozvěděly, co je to  evakuace i co obsahuje evakuační zavazadlo. Na vycházce k hasičské zbrojnici pozorovaly hasičská auta. Děti vytvářely ve dvojicích dešťové mraky a nejstarší z nich se pokusily zachytit povodeň svýma očima. A jestli se jim to povedlo, posuďte sami.

Kaštanový týden

V druhém podzimním týdnu jsme se s dětmi věnovali kaštanovým aktivitám v rámci „Kaštanového týdne“. Využili jsem skutečnosti, že na zahradě mateřské školy máme vzrostlý strom Jírovec maďal, a tak přírodovědně zaměřené činností mohly probíhat přímo na školní zahradě. Děti sbíraly kaštany, sledovaly listy a kůru stromu.  Naší hlavní aktivitou pak byla výroba kaštanového mýdla. Pověstného “vesmírného lupnutí“ jsme docílili   za použití svěráku a poté, co se všechny děti vystřídaly u pracovního ponku, jsme pozorovali uvolňování saponinu a vznik kaštanového mýdla. Naším mýdlem jsme si po zbytek týdne myli ruce. Objevili jsme, že kaštany mohou sloužit i jako zábavná pomůcka.  Děti ukládaly kaštany podle čísel, podle písmen, třídily kaštany na velké a malé, tvořily kaštanové panáčky nebo vytvářely společně s ořechy přírodní algoritmy. Poznávali jsme kaštany hmatem i vůní. Kaštany jsme zařadily i do pohybových her.  Do výzvy jsme zapojili také rodiče, kteří společně se svými dětmi sbírali kaštany u jejich domovů. Kaštanové výzvě se věnovali i děti z ekologických kroužků. Děti se tak činnostním učením seznámily s kaštany, jejich využitím a zábavnou formou jsme se dotkli témat udržitelnosti a ekologie.