Ekoškola

Ekoškola 2025/2026

Ekoškola je mezinárodní program. Jeho cílem je, aby děti, učitelé, rodiče a další dospělí společně snižovali ekologický dopad činnosti školy a svého jednání na životní prostředí. Program vede ke zlepšování školy a jeho okolí a k posilování samostatnosti dětí. Děti se učí rozhodovat, kriticky myslet a přebírat zodpovědnost za naplňování cílů a konkrétních úkolů.

Ekoškola dělá školu šetrnější k životnímu prostředí, umožňuje žákům rozvíjet klíčové kompetence užitečné pro jejich další život, posiluje demokracii ve škole a partnerský přístup dospělých a dětí, zapojuje místní komunitu do života školy a školu do života komunity.

Ekoškola je unikátní metodikou sedmi kroků, která nabízí ucelený návod, jak dosílit ve škole i jejím okolí pozitivních změn. Metodika ve všech sedmi krocích staví na aktivitě dětí a na jejich spolupráci s učiteli, rodiči, vedením školy, provozními zaměstnanci a dalšími členy komunity.

První krok – Ekotým

Druhý krok – Analýza

Třetí krok – Plán činností

Čtvrtý krok – Sledování a vyhodnocování

Pátý krok – Environmentální výchova ve výuce

Šestý krok – Informování a spolupráce

Sedmý krok – Ekokodex

Do České republiky zavedla program sdružení TEREZA. V roce 2005 se TEREZA stala členem mezinárodní organizace FEE (Foundation for Environmental Education), která dnes zastřešuje mezinárodní program.

 

Setkání se čmeláky

Na začátku školního roku se děti z dětských ekotýmů Datlíci a Ještěrky vypravily na návštěvu k panu místostarostovi Davidu Böhmovi, který nás pozval na svou zahradu. Pan místostarosta se již několik let věnuje chovu čmeláků a s velkým nadšením nám o nich poutavě vyprávěl.

Děti si mohly zblízka prohlédnout, jak vypadá čmelák a čmeláčí hnízdo ve čmelíně potom, co ho čmeláci již opustili. Ukázal nám také několik svých zlepšovacích nápadů – například komín, zateplení nebo speciálně upravenou stříkačku, kterou na jaře používá při zavádění čmeláčí královny do čmelínu, aby mohla založit nová hnízda.

Vyprávěl dětem, jak se o čmeláky stará, jak je dokrmuje, kam se čmelín správně umisťuje a proč je důležitá vhodná teplota pro jejich přežití. Dozvěděli jsme se také o nemocech, které čmeláky ohrožují a o opatřeních, která pomáhají jejich ochranu zajistit.

Děti byly výkladem nadšené a měly jedinečnou možnost nahlédnout zblízka do života těchto užitečných a zajímavých opylovačů.

Ekotým

Myslíme na lesní zvířátka

Naše mateřská škola již několik let spolupracuje s Mysliveckým spolkem Hubert Vratimov. Vždy na podzim se děti z celé MŠ, jejich rodiče a prarodiče zapojují do sběru kaštanů a žaludů. Na naší školní zahradě máme dva krásně vzrostlé kaštany, které mají každý rok velké množství plodů. Děti je při pobytu venku nadšeně sbírají, využívají je nejen ke svým hrám, ale hlavně pro lesní zvířátka. Se svými rodiči a prarodiči tyto plody sbírají na svých procházkách podzimní přírodou. Nasbírané plody přivážejí do mateřské školy a jeho množství nahlásí paní učitelce. Jakmile jsou naplněny připravené pytle, přijedou myslivci a vše odvezou. V zimě těmito žaludy a kaštany přikrmují zvířátka v lese. Právě v zimním období jsou tyto plody výživnou potravou zejména pro jeleny, daňky, srnčí a divoká prasata. Na žaludech si také pochutnávají veverky a sojky. Touto podzimní aktivitou se děti podílejí na ochraně přírody a péči o zvířata.
Bc. Simona Gajdová učitelka

Ekologické nástěnky

Ekokodex

Schůzky ekotýmů

Zápis z 1. schůzky ekotýmů