Ekoškola

Ekoškola 2023/2024

Program Ekoškola

 

Ekoškola je mezinárodní program. Jeho cílem je, aby děti, učitelé, rodiče a další dospělí společně snižovali ekologický dopad činnosti školy a svého jednání na životní prostředí. Program vede ke zlepšování školy a jeho okolí a k posilování samostatnosti dětí. Děti se učí rozhodovat, kriticky myslet a přebírat zodpovědnost za naplňování cílů a konkrétních úkolů.

Ekoškola dělá školu šetrnější k životnímu prostředí, umožňuje žákům rozvíjet klíčové kompetence užitečné pro jejich další život, posiluje demokracii ve škole a partnerský přístup dospělých a dětí, zapojuje místní komunitu do života školy a školu do života komunity.

Ekoškola je unikátní metodikou sedmi kroků, která nabízí ucelený návod, jak dosílit ve škole i jejím okolí pozitivních změn. Metodika ve všech sedmi krocích staví na aktivitě dětí a na jejich spolupráci s učiteli, rodiči, vedením školy, provozními zaměstnanci a dalšími členy komunity.

První krok – Ekotým

Druhý krok – Analýza

Třetí krok – Plán činností

Čtvrtý krok – Sledování a vyhodnocování

Pátý krok – Environmentální výchova ve výuce

Šestý krok – Informování a spolupráce

Sedmý krok – Ekokodex

Do České republiky zavedla program sdružení TEREZA. V roce 2005 se TEREZA stala členem mezinárodní organizace FEE (Foundation for Environmental Education), která dnes zastřešuje mezinárodní program.

Společné aktivity ekokroužků v MŠ a ZŠ

Společné EKO aktivity Ježečků, Datlíků a Ještěrek

Členové ekotýmu ZŠ a MŠ Vratimov se na začátku školního roku domluvili na
setkání při společných aktivitách. Jedno říjnové odpoledne přivítali malí ekologové
Datlíci a Ještěrky kamarády Ježečky ze školy. Sešli jsme se na naší přírodní školní
zahradě, kde byla připravená soutěžní stanoviště. Po vzájemném pozdravení a
seznámení s tématem „Voda“ si společně zazpívali písničku o vodě. Poté se děti
rozdělily do družstev a začaly plnit úkoly na stanovištích. Skládaly rozstříhané
obrázky s vodní tématikou, zahrály si na Popelky při třídění přírodnin, vyhledávaly a
přiřazovaly druhý obrázek pexesa s vodní kapkou a přiřazovaly k sobě správné
poloviny květin a větviček stromů. Po soutěžích si všichni společně prohlédli naši
krásnou zahradu se spoustou herních prvků, vzrostlých stromů, keřů, bylinek,
vyvýšených záhonů a různých zákoutí pro drobné živočichy. Nakonec jsme Ježečkům
za jejich návštěvu předali dárky – foukací žabičky. Také jsme se domluvili na dalším
setkání, které bude tentokrát ve škole. Už se na ně všichni moc těšíme.

Ekotým

Ekokodex

Kapi, kapi, kapička,

na holku i na kluka, čeká čistá vodička.

Bez vody se nedá žít,

pojďme vodu ochránit!

Ekologické nástěnky

Pravidla ekotýmu

Analýza, cíl, úkoly

Pokusy se skupenstvím vody

Pro letošní školní rok jsme v naší mateřské škole vybrali téma Voda. Děti se
seznamují s důležitým významem vody pro život na Zemi, s tím, že voda je jedna ze
základních složek života. V celé mateřské škole děti vedeme k šetření s vodou a ty
také dobře ví, proč se vodou nesmí plýtvat. Zimní období a mrazivé počasí v těchto
dnech nám umožnilo dětem názorně ukázat a seznámit je i s jiným než kapalným
skupenstvím vody. A tak jsme experimentovali, bádali , prováděli pokusy s ledem a
sněhem. Zkoumali jak krásně dokáže malovat mráz, odkud visí rampouchy. Na školní
zahradě děti vyráběly ledové vázičky s přírodninami, barvily je různými odstíny
barev pomocí krepového papíru. V MŠ prováděly pokusy s táním ledu pomocí soli,
vytvářely hypotézy, hledaly různá řešení problémů. U dětí je zájem o objevování a
zkoumání obrovský, svou zvídavostí objevovaly nepoznané skutečnosti, seznamovaly
se s mnoha přírodními zákonitostmi. A tak se zábavnou formou hry seznámily dalším
skupenstvím vody.

Bc. Simona Gajdová učitelka MŠ Vratimov

Téma globálního oteplování ve výuce

V tematickém týdnu “Sněhová peřina“ se děti seznámily s pevným skupenstvím vody – sněhem, ledem, jejich vlastnostmi, významem i potřebou udržitelnosti v důsledku klimatických změn – oteplování. Seznámili se s prostředím i faunou Arktidy, Antarktidy při manipulaci s obrázky i se životem Eskymáků (i s jejich tradiční inuitskou hudbu), s významem ledu pro tuto oblast, ale i s tím, co ovlivňuje jeho tání. Proces oteplování nám symbolizovala kostka ledu, kterou si vzájemně děti podávaly s kamarády a pozorovaly, jak se pomalu rozpouští. Celý týden nás provázela skladba Pokáče “Antarktida“, při které se v klipu nenásilnou formou dozvěděly o nebezpečí klimatických změn …..“Na Antarktidě tajou ledy, dneska možná naposledy. Zítra už tam asi všude místo ledu voda bude“.

Kromě tradičních pokusů se změnou skupenství vody jsme tento týden prováděli i ty méně známé. Vyráběli jsem ledové květiny, které  po vložení do vody rozkvetly (kapilární jevy), pozorovali jsme, na jaké destičce (dřevěné, kovové) dříve roztaje kostka ledu (kov vodič tepla, dřevo izolant) a co se stane s ledem vloženým do sklenice vody s olejem (hustota ledu). Zajímavý byl rovněž pokus s kuličkou sněhu, kterou držíme nad plamenem.

A nejen to. Děti si rozšířily aktivní slovní zásobu při pojmenovávání jevů a dějů, jako např. kra, rampouch, kroupa, mráz, tání, vypařování, a dozvěděly se i za jakých podmínek vzniká sníh a led a za jakých podmínek se mění opět ve vodu. 

 

Péče o ptáčky na školní zahradě

  Mateřská škola je už mnoho let zapojena do mezinárodního programu Ekoškola, která pracuje s metodikou 7 kroků. Ta nabízí ucelený návod, jak docílit ve školách pozitivních změn v rámci ekologie. Šestý krok je Informování a spolupráce a jeho obsah znamená, že děti Ekotýmů MŠ spolupracují s rodiči, vedením školy, provozními zaměstnanci, různými spolky, které působí ve Vratimově a také s vedením města.

   Podařilo se nám v rámci spolupráce s vedením města uskutečnit další akci s místostarostou p. Davidem Böhmem. Tentokrát se nabídl, že nám pomůže zkontrolovat ptačí budky a vyvěsit také nové budky. A tak jsme se sešli 28.2.2024 před zahradou školky, abychom se společně pustili do práce, ve které nám nezabránil ani malý deštík. Pan místostarosta přinesl dvě krásné nové budky, které byly také moc hezky ozdobeny. Nejdříve si všichni poslechli zajímavé vyprávění o tom, jak by měly budky vypadat z venkovní i z vnitřní strany a kde je umisťovat, aby tam nemohly vlézt třeba kočky nebo jiní „vetřelci“. Potom jsme se společně vydali k jednotlivým stávajícím budkám, které byly vyčištěny, aby v nich teď na jaře mohli ptáčci zahnízdit (a že tam teda byl nepořádek) a pak následovalo vyhledávání stromů, kam bychom mohli nové budky umístit. Děti se střídaly v podávání nářadí i v nošení nových budek, které p. Böhm připevňoval z vysokého žebříku na vybrané stromy. Po dokončení nám ještě vyprávěl, jak pečují o ptáčky také na radnici, kde umístili nové hnízdící budky pro rorýsy.

   Potom jsme se už museli rozloučit, protože děti čekala ve školce odpolední svačinka a pan místostarosta zase musel do práce. Tak teď můžeme sledovat pomocí badatelských pomůcek hnízdění ptáčků na školní zahradě nejen v „uklizených“ budkách, ale také ve dvou nových.

                                                                          Za Ekotýmy Ještěrek a Datlíků Kateřina Božoňová

Setkání s papoušky

V týdnu od 5.3. do 8.3.2024 proběhlo ve všech třídách setkání dětí s chovatelkami papoušků. Děti se seznámily s papoušky ARA – Agátkou, Amálkou a Filípkem. Paní chovatelky poutavě vyprávěly o jejich životě, čím se živí, kde bydlí, co všechno dovedou a jak se s papoušky žije. Vyprávěly i příběh papouška Agátky, kterého odchovaly úplně od malého miminka. Papoušky si děti mohly prohlédnout  zblízka, protože po celou dobu vyprávění seděly klidně na svých bidýlkách. Pokud se jim něco nelíbilo, dali  to chovatelkám najevo svým velkým zobákem. Děti si zblízka prohlédly i jejich barevná pírka a potravu (para ořechy a jiné semínka), kterou se živí.  Nakonec se s papoušky společně vyfotily a tak budou mít hezkou vzpomínku na příjemně strávené dopoledne.

Členové ekotýmu Datlíci a Ještěrky bádali v laboratoři ZŠ Datyňská

Členové ekotýmu Datlíci a Ještěrky bádali v laboratoři ZŠ Datyňská
Přijali jsme pozvání Ekokroužku ZŠ a první jarní den jsme se vypravili na návštěvu.
Tentokrát paní učitelky pro ekology připravily ve školní laboratoři zábavné pokusy
na téma voda. Po přivítání se děti rozdělily do čtyř skupin a u pracovních stolů si
vyslechly jaké pokusy budou provádět. Seznámily se s laboratorními pomůckami –
baňkami, kádinkami, zkumavkami, filtračním zařízením, stříčkou, ochrannými
brýlemi aj. Prvním úkolem bylo provést filtraci vody znečištěné pískem. Děti
nabíraly písek do kádinky, stříčkou přidávaly vodu, vše promíchaly a postupně
nalévaly do filtračního zařízení. Pozorovaly, jak filtrační papír zachycuje písek a do
kádinky protéká čistá voda. Tímto pokusem se děti seznámily s procesem filtrace,
díky kterému získaly čistou vodu. Na dalším stanovišti si děti vyzkoušely PH neboli
kyselost/zásaditost různých potravin a roztoků. Přikládaly indikátorové papírky např.
k citronu, mléku, vodě, tekutému mýdlu, pracímu prášku. Sledovaly, jak se papírky
zabarvily a porovnávaly je se stupnicí PH v tabulce. Díky tomuto pokusu děti zjistily,
které potraviny a roztoky jsou kyselé, neutrální nebo zásadité. Na posledním
stanovišti pozorovaly pod mikroskopem tělo sladkovodního žahavce Nezmara. Na
závěr paní učitelky malé ekology odměnily medailemi a certifikátem za badatelské
činnosti v oblasti voda. Bylo to opět velmi zajímavé a podnětné setkání, při kterém si
ekologové formou prožitku rozvinuly poznatky o světě, který nás obklopuje.
Bc. Simona Gajdová učitelka

Sázíme jarní zeleninu

Teplé jarní počasí přišlo o několik týdnů dříve a tak děti a paní učitelky začaly s
prací na záhoncích. Nejdříve bylo zapotřebí záhonky vyplet, nakypřit půdu, ostříhat
suché listy jahod. Potom se pustily do sázení semínek zeleniny. Vysadily mrkev,
hrášek, ředkvičku, dýni Hokkaido. Některé třídy mají vyseté bylinky, rebarboru,
libeček, česnek. Po výsadbě děti čeká zalévání a další péče o sazeničky. Budeme
sledovat jak se semínka promění v mladé rostlinky. Děti je budou zalévat a hlídat,
aby se na nich nepásli slimáci. Těšíme se, že si brzy pochutnáme na čerstvém hrášku,
mrkvičče, ředkvičkách nebo sladkých jahodách.
Bc. Simona Gajdová učitelka

Návštěva u myslivců

V dopoledních hodinách proběhl výlet dětí do obory v rámci spolupráce s mysliveckým sdružením Hubert. V rámci komentované prohlídky areálu měly děti možnost vidět stáda jelenů Sika a daňků a prohlédnout si zblízka krmelec.  Rozlišovaly různé druhy kožek (lišky, jezevce, kuny) a pohladily si štěně loveckého psa. Prohlédly si zblízka ochočené káně i vycpaného medvěda grizzlyho, kterého myslivec zastřelil na Aljašce. Z domácích zvířat pak pozorovaly slepičky a králíčky, které si rovněž měly možnost pohladit. Viděly i úly s včelami. Myslivci jim ukázali i různé druhy paroží – jelenů, muflonů, daňků.  Nakrmily rybičky (jesetery a pstruhy). Pro zvířátka děti přinesly z domů jablíčka, která předaly myslivcům. V závěru myslivci odměnili z řad dětí nejlepší sběrače lesních plodů.  

Den Země

Jako každoročně i tentokrát jsme společně v dubnu oslavili Den Země ve spolupráci se Střediskem volného času ve Vratimově. Pro děti byly připraveny zajímavé úkoly na čtyřech stanovištích. Děti se nejprve seznámily s pojmem UPCYKLACE a se skutečností, že ne všechen recyklovatelný odpad musí končit v koši na třídění odpadu. Ze starého nosiče CD si vytvořily ozdobný svícen. Na druhém stanovišti se seznámily s pojmem Microgreens. Zhlédly naučný pořad o semínku slunečnice, prohlédly si pečivo, v kterých se tato semena nacházejí a ochutnaly výhonky hrášku s máslem a chlebem. Kromě výhonků měly možnost pozorovat různá stádia klíčení a bobtnání hrachu. Do MŠ si pak přinesly malou zahrádku čočky, jejíž výhonky posléze rovněž společně ochutnáme. Na třetím stanovišti se dozvěděly spousty zajímavých informací o vodě, kde všude se vyskytuje a proč je tak důležitá. Vyslechly si krátký příběh a vybarvily omalovánku. Na posledním stanovišti se dozvěděly mnoho zajímavého o čmelácích, čím jsou pro lidi užiteční a měly možnost si zblízka prohlédnou čmelín.

Nejmladší děti z MŠ plnily úkoly na zahradě mateřské školy, které pro ně připravily paní učitelky. Třídily odpad a třídily pet víčka podle barev kontejnerů. Jelikož nám tento rok počasí nepřálo, nemohli jsme pro veřejnost nainstalovat tradiční výstavu výtvarných prací “Na plotě“. Proto jsme pro tentokrát výtvarné práce dětí vystavili v mateřské školy na chodbách, kde si je mohou prohlédnou rodiče a rodinní příslušníci dětí.

Datlíci provedli průzkum pití kohoutkové vody

V naší mateřské škole je voda součástí každodenního pitného režimu. Děti v každé

třídě mají možnost v průběhu celého dne si vodu dolévat ze džbánků do svých

hrníčků. S Datlíky, dětmi z ekologických aktivit jsme se rozhodli, že uděláme

průzkum, kolik dětí z jednotlivých tříd pije vodu a kolik čaj. Požádali jsme paní

učitelky, aby do třídních seznamů zaznamenaly dané informace. S Datlíky jsme

potom sečetli počet dětí v každé třídě, které pijí kohoutkovou vodu a vytvořili grafy.

Datlíci je barevně vybarvili a označili květinou dané třídy. A jak to všechno dopadlo?

Průzkumem jsme zjistili, že z osmi tříd je na tom nejlépe třída U konvalinky, kde z 26

dětí pije vodu 16 dětí. Ani děti z ostatních tříd nezůstávají pozadu. Tam, kde to není

úplně ideální, zkusíme formou osvěty podporovat pití vody z kohoutku a tím do

budoucna přispět k lepšímu výsledku.

Bc. Simona Gajdová učitelka

Včelky zachraňují svět, tím, že dávají nám med

V rámci Světového dne včel, který se slavíme 20.5. jsme věnovali celý týden včelkám, jejich způsobu života i užitku, který nám přináší. Každý ví, že včely patří k velmi užitečnému hmyzu – opylují rostliny a přispívají tak k jejich rozmnožování. S dětmi jsme proto i tento rok využili skutečnost, že jedna naše kolegyně je rovněž aktivní včelařka, a ta uspořádala pro děti ve třech třídách besedu o včelách. V rámci besedy se děti seznámily s pomůckami včelaře – dýmákem, rozpěrákem, odvičkovací vidličkou, včelím rámečkem, mezistěnu, měly možnost si vyzkoušet i včelařské kombinézy, síťky na obličej a včelařské rukavice. Seznámily se se včelí rodinou a dozvěděly se, proč jsou včely užitečné. Prohlédly si propolis, včelí kašičku, včelí vosk, plástve, včelí pyl a ochutnaly ochucené medy i pergu – včelí pyl, neboli včelí chléb. Porovnávaly plástve medu od včel a sršňů, seznámily se s včelími produkty – propolisovou mastí a tinkturou. Měly možnost pozorovat živé včely zblízka (včetně královny), které byly v přenosném pozorovacím úlku ve třídě. Na zahradě posléze děti pozorovaly, jak včelky opylují květy. Zhlédly výukový pořad o včelách a vyzdobily si šatnu obrázky včeliček z papíru.

Cesta po stopách zvířat

V rámci školního výletu děti ze třídy U sedmikrásky I a II jely do výletního centra v Ostravě Porubě – Skalka family park. V rámci výletu se děti zúčastnily komentované prohlídky, kdy nás zaměstnankyně parku provedla úsekem tzv. dětské ZOO. Děti si tak měly možnost prohlédnout volně žijící i domácí zvířata. V kontaktním koutku nakrmily kozy, ovečky, králíčky, ale i třeba cizokrajnou lamu. Pozorovaly bachyni krmící selata a porovnávaly rozdíly mezi domácím a čínským prasetem. Prohlédly si kur domácí, perličky, kachny, kačery i rozzlobené krocany, kteří nahlas “hudrovali“. Z cizokrajných zvířat pak sledovaly pštrosy a klokany. Měly možnost procházet výběhem mezi bažanty a pozorovat rybičky v jezírku. Ve stájích si pohladily poníky a ve volném výběhu osly. Z volně žijících zvířat pak pozorovaly srnky, daňky, srnčí jeleníky, zhlédly i výstavku jejich paroží.  Dozvěděly se mnoho zajímavého o životě zvířat jak domácích, tak cizokrajných. Závěrem nejstarší děti vystoupaly na rozhlednu s mosty. Na mostech se setkaly s rozmanitostí života, která nás obklopuje. Z výšky pak měly možnost pozorovat příbytky zvířat. Most “Cesta po stopách zvířat“ se stal jakýmsi spojovacím článkem mezi naším světem a světem divočiny.

Školní výlet do Ekocentra HUBERT na Hukvaldech

Děti MŠ Vratimov navštívily v rámci výletů Hukvaldský biskupský enviromentální resort
HUBERT.
Pro děti měly lektorky připravený dvou hodinový výukový program na téma “Voda”. Výuka
proběhla v okolí rybníka a krásné zahrady resortu HUBERT. Formou badatelských činností a
tvořivých aktivit a her, se děti dozvěděly nové informace o přírodě zábavnou a poutavou
formou.
Seznámily se s vodními obyvateli, zvětšovacími kukátky pozorovaly drobné živočichy žijící v
tamním rybníku, poznávaly živočichy na obrázcích, napodobily je formou pohybových her,
dozvěděly se mimo jiné také “Kde se bere voda? Jaké skupenství voda má? Proč je voda
pro všechny tak důležitá.
Dětem se program velmi líbil a výlet ukončily procházkou do Hukvaldské obory, kde se jim
naskytl krásný pohled pozorovat daňky