Skutečně zdravá škola

Skutečně zdravá škola 2020/2021

Program

Vize programu

 

Skutečně zdravé školy nabízejí dětem jídlo, které je chutné a zdravé. Pomáhají dětem také získat představu o tom, odkud jídlo pochází a jak se pěstuje nebo vyrábí. Umožňují svým žákům porozumět vztahům mezi jídlem, které jí, a světem, ve kterém žijí. Děti si ze školy odnášejí základy zdravých stravovacích návyků a důležité informace, díky kterým si v životě dokážou vybrat zdravé a kvalitní potraviny.

 

 

 

 

Skutečně zdravá škola je komplexní program zdravého školního stravování. Snaží se, aby si děti jídla vážily, dokázaly si jej vychutnat a věděly, odkud jídlo pochází a jak vzniká. Skutečně zdravá škola pomáhá dětem v rozvoji dovedností a návyků, které budou potřebovat ke zdravému a úspěšnému životu.

 

 

Aktivity

Zelenina z podzimní zahrádky

Nastal podzim – čas, kdy si s dětmi povídáme o zelenině, která roste na našich polích a zahradách. Na políčku naší třídy vyrostly brambory, které jsme  sadily samy, bez dětí,  v době jarní covidové karantény.  Jednoho dne jsem se tedy s dětmi vypravili na políčko. Děti se hemžily jako malí skřítkové, pracovaly s motyčkou, rýčem a práce jim šla krásně od ruky. Brambory čistily od hlíny a košíček se krásně plnil. Radost byla veliká z každého vykopnutého bramboru. Ve školce jsme vyrobili bramborová razítka s kterými děti otiskovaly brambory do papírového hrnce. Prováděly také experimenty a pozorování lupou, zkoumaly rozkrojené brambory, okurky a rajčata. Zjišťovaly, že zelenina obsahuje vodu, různě velká semínka a má zajímavou strukturu. Při této činnosti děti rozvíjely  hmatové, zrakové a čichové vnímání. Chuťové vnímání pak rozvíjely při dopolední svačince, kdy naše paní kuchařka připravila zeleninovou mísu v podobě sovy a opět to byla nejen krásná podívaná ale i skvělá dobrota. V košíčku nám pořád zbývala spousta brambor a tak jsme přemýšleli o jejich dalším využití. Nakonec si děti jednoznačně odsouhlasily, že uděláme bramborové placičky.  Přišel pátek a děti se proměnily v malé kuchtíky. Se škrábáním brambor jsem dětem vypomohla, ale strouhání jim šlo od ruky. Také přidávání ostatních surovin a míchání zvládaly samostatně. Hotové těsto kladly na plech s pečicím papírem a tvořily lžičkou malé placičky. Pečení v troubě byla zdravější varianta oproti smažení na oleji v pánvi. A jak to dopadlo? Co si děti upekly, to si zbaštily a ještě pochválily! Věřím, že si děti ze třídy U pampelišky týden se zeleninou pěkně užily.

Bc. Simona Gajdová učitelka MŠ Vratimov      

Pěstitelské činnosti v MŠ

Mateřská škola ve Vratimově se dlouhodobě věnuje environmentální výchově dětí a výchově ke zdravému životnímu stylu. V průběhu roku děti aktivizujeme v různých činnostech ve třídách, ať už zaměřených na bádání a pozorování (např. klíčení semen, rychlení větví..), nebo při aktivitách v rámci pobytu venku na naší přírodní zahradě. Právě tam mají děti z jednotlivých tříd k dispozici svá pěstební políčka, o která se po celý rok starají. Vyzkoušejí si tak různé činnosti a zároveň získají základy pracovních návyků. Na jaře svá políčka ryjí, vysazují předpěstované sazeničky, plejí, okopávají, zavlažují a v neposlední řadě ochutnávají úrodu. Právě deště bylo na začátku tohoto léta dostatek, a tak se nám stalo, že mnohé rostlinky doslova přes noc “zlikvidovali“ slimáci, mšice a mravenci. Děti tak na vlastní oči pozorovaly propojenost života v ekosystému zahrada.  Část výpěstků se nám však podařilo zachránit, a proto děti mohly pozorovat dozrávání hrachu, mrkve, jahod, dýní, růst máty, pažitky, meduňky a brambor. Některé ze zmíněných plodin budou využity následně při společné přípravě chutných a zdravých pomazánek, další pak děti po dozrání přímo ochutnaly. Vypěstované bylinky jsou pravidelně využívány i ve školní jídelně. Mimo to měly děti možnost okusit i drobné ovoce, jako maliny a rybíz, které jsou vysázené na školní zahrádce. Zahrada navíc slouží i jako pokladnice pro objevování.  Letos v ní děti odhalily i nový druh podivuhodné ploštice „Blánatku lipovou“, invazivní ploštici, které se naštěstí vyskytují pouze na stromech. Veškeré námi realizované aktivity jsou propojeny s mezinárodním programem Ekoškola i s programem Skutečně zdravá škola, který dětem umožňuje mimo jiné získat představu o tom, odkud jídlo pochází, jak se pěstuje a porozumět vztahům mezi jídlem a světem ve kterém žijí.

Mgr. Monika Chylinská, učitelka MŠ