Skutečně zdravá škola

školní rok 2023/2024

Vize programu

 

Vize programu

 

Skutečně zdravé školy nabízejí dětem jídlo, které je chutné a zdravé. Pomáhají dětem také získat představu o tom, odkud jídlo pochází a jak se pěstuje nebo vyrábí. Umožňují svým žákům porozumět vztahům mezi jídlem, které jí, a světem, ve kterém žijí. Děti si ze školy odnášejí základy zdravých stravovacích návyků a důležité informace, díky kterým si v životě dokážou vybrat zdravé a kvalitní potraviny.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skutečně zdravá škola je komplexní program zdravého školního stravování. Snaží se, aby si děti jídla vážily, dokázaly si jej vychutnat a věděly, odkud jídlo pochází a jak vzniká. Skutečně zdravá škola pomáhá dětem v rozvoji dovedností a návyků, které budou potřebovat ke zdravému a úspěšnému životu.

Co si vypěstujeme, to si i sníme  😊

Začátkem každého školního roku se sejde na naší škole akční skupina zastoupena učiteli a pracovníky školní jídelny, aby se společně domluvili, jaké plodiny budou děti v daném roce na školní zahradě pěstovat. Třídy posléze na svém pěstebním políčku (o které celoročně pečují) pěstují dohodnutou užitkovou bylinku či rostlinku, čímž je zajištěna co největší variabilita. V tomto školním roce děti vysadily např. jahody, hrášek, brambory, bylinky nebo například okurky. Některou zeleninu a bylinky ochutnávaly čerstvé –rovnou ze zahrádky, z jiných výpěstků dětem připravily paní kuchařky dobroty, které byly zařazeny přímo v jídelníčku. Takto jsme měli možnost ochutnat domácí buchtu s cuketou, dýňovou polévku z máslové dýně, pomazánku z červené řepy i pomazánku z dýně hokaido. Poslední dvě zmíněné pomazánky  takto okusili i rodiče v rámci “Zahradní slavnosti“, která se každoročně pořádá v září a na které prezentují pracovníci školní jídelny netradiční pomazánky i nápoje.  Navíc bylinky jako libeček, mátu, meduňku či pažitku nebo petržel paní kuchařky přidávají stabilně do jídel dle potřeby a vypěstovanou mrkvičku děti zase poznávají v polévce.

Zahradní slavnost

Každoročně začátkem školního roku pořádáme na zahradě MŠ akci pro děti a jejich rodiče s názvem “Zahradní slavnost“. Program pro děti zajišťuje náš “dvorní“ klaun Hopsalín a rodiče se při této příležitosti mají možnost vzájemně setkat, popovídat si, či prohlédnout školní zahradu. Ve spolupráci s jídelnou, jako doprovodnou akci, jsme připravili ochutnávku zdravých “netradičních“ pomazánek a nápojů. Tento rok měli možnost přítomní ochutnat např. pomazánku z dýně hokaido (z naší zahrádky), špenátovou pomazánku, či mošt bez přídavných barviv a konzervantů.

Nabídku prezentují vždy pracovníci školní jídelny a rodiče se tak mohou přímo seznámit i se zaměstnanci kuchyně, kteří zajišťuji stravu pro jejich děti. Tento rok školní jídelnu zastupovali paní kuchařka Dáša a pan šéfkuchař Roman. Největší úspěch jako pokaždé měla opět špenátová pomazánka.   

Zeleninový týden

Zeleninový týden
Na začátku měsíce října v naší mateřské škole proběhl ve spolupráci se školní kuchyní “Zeleninový týden“. Celý týden si děti formou prožitkového a smyslového učení vyzkoušeli jak zelenina vypadá, voní, chutná, jak se pěstuje a proč je zdravá. Zaznamenávali jsme všechnu zeleninu, kterou nám paní kuchařky připravily. Z třídního políčka jsme sklízeli mrkev, v blízkém obchodě si děti prohlédly všechny druhy zeleniny které se u nás prodávají, v pracovní výchově vytvořily zeleninové bedýnky. Celý týden jsme si s dětmi velmi užili a věřím, že se i něčemu novému naučily.
Bc. Simona Gajdová, MŠ Vratimov

Ovocný týden

Pohádka “O veliké řepě“

Pohádku “O veliké řepě“, kterou jsme poznávali s dětmi v rámci týdenního plánu, jsme obohatili o aktivity spojené se zdravým stravováním. V rámci přírodovědných činností děti prováděly pokusy s červenou řepou a bramborem (otiskovaly zeleninu na ubrousek, obarvovaly vodu), seznámily se s vlastnostmi zeleniny a porovnávaly je. Vybarvily si obrázek obarvenou vodou z řepy. Ochutnávaly vařenou řepu, salát i vodu, do které byla řepa vložena. Červená řepa je jednou z nejoblíbenějších druhů zeleniny na našich zahrádkách, a proto si děti vyzkoušely vyrobit i pomazánku a rovněž okusily, jak chutnají její výhonky (microgreens mikrozelenina).  Existují však i jiné řepy. A tak se děti dozvěděly o cukrové řepě. Uvědomily si význam i škodlivost cukru, ochutnávaly, sypaly, stavěly pyramidu z kostek cukru a nakonec provedly pokus s krystalizací. Rozvíjely obecnou informovanost o tom, jaká je užitková hodnota jednotlivých typu řepy.

Seznam dodavatelů ( Skutečně zdravých dodavatelů)

Perníčkový adventní kalendář

Při zamyšlení nad adventním kalendářem Skutečně zdravé školy bylo našim cílem, aby se všechny děti mohly podílet na plnění “perníčkových“ úkolů. Děti z jednotlivých tříd si společně se svojí paní učitelkou měly možnost vybrat  jednotlivé “perníčky“, které jsou jim nejbližší.  Daný úkol pak paní učitelka vždy nafotila, aby si nakonec všichni společně  mohli prohlédnout  celý “perníčkový“ kalendář naší školky. Celkem se na realizaci podíleno cca 200 dětí z 10 tříd. A nejen to, adventní kalendář si mohou prohlédnou i rodiče, jelikož je umístěn na veřejně přístupném místě. Sladkou tečku nakonec nám připravily děti z předškolních tříd, které napekly skutečné perníčky. Mňam, ty byly dobré 😊   

Pečeme masopustní koláče

Masopustní radovánky jsou u nás každoročně spojeny s Karnevalem, na který se všechny děti moc těší. Po celý týden se seznamují s tradicemi masopustu, vytvářejí si vztah ke kulturním tradicím a nechybí ani příprava nějaké dobroty. Tentokrát jsme se domluvili, že upečeme masopustní koláče. Od rána děti pomáhaly zadělávat kynuté těsto, míchaly všechny suroviny, pozorovaly jak vzchází kvásek, udělaly tvarohovou nádivku a posypku. Poté netrpělivě pozorovaly kynoucí mísu a nemohly se dočkat až těsto vykyne. Po vykynutí těsto pečlivě rozprostřely na plechy, na jeden nanesly borůvky a na druhý tvarohovou nádivku. Nakonec posypaly posypkou a šlo se péct. Vůně z pečících koláčů se linula celou mateřskou školou a přilákala spoustu zvědavců. Koláče se povedly, byly skvělé a pochutnaly si na nich nejen děti ale i ostatní zaměstnanci se kterými jsme se o naši dobrotu podělili.
Bc. Simona Gajdová učitelka

Sezónní kalendář

Pampelišky posbíráme, sirup si z nich uděláme

Díky teplému a slunečnému dubnovému počasí na naší školní zahradě vykvetla spousta pampelišek. Jejich krásně žluté hlavičky zářily ze zelené trávy a my jsme se s dětmi rozhodli, že vyzkoušíme jejich léčivou sílu a připravíme z květů nevařený sirup. Děti jich nasbíraly plnou mísu, rozložily je na papír aby z nich vylezli všichni broučci. Ve třídě plnily sklenici květy a prosypávaly cukrem. Po naplnění ji uložily na slunečné místo na okně aby se cukr rychleji rozpustil. Po jeho rozpuštění dostane sirup krásně žlutou pampeliškovou barvu, přecedíme ho přes plátno a bude hotovo. Sirup budou děti pít s vodou jako osvěžující zdravý nápoj.
Bc. Simona Gajdová učitelka

Sázíme jarní zeleninu

Sázíme jarní zeleninu
Teplé jarní počasí přišlo o několik týdnů dříve a tak děti a paní učitelky začaly s prací na záhoncích. Nejdříve bylo zapotřebí záhonky vyplet, nakypřit půdu, ostříhat suché listy jahod. Potom se pustily do sázení semínek zeleniny. Vysadily mrkev, hrášek, ředkvičku, dýni Hokkaido. Některé třídy mají vyseté bylinky, rebarboru, libeček, česnek. Po výsadbě děti čeká zalévání a další péče o sazeničky. Budeme sledovat jak se semínka promění v mladé rostlinky. Děti je budou zalévat a hlídat, aby se na nich nepásli slimáci. Těšíme se, že si brzy pochutnáme na čerstvém hrášku, mrkvičce, ředkvičkách nebo sladkých jahodách.
Bc. Simona Gajdová učitelka

Datlíci provedli průzkum pití kohoutkové vody

V naší mateřské škole je voda součástí každodenního pitného režimu. Děti v každé
třídě mají možnost v průběhu celého dne si vodu dolévat ze džbánků do svých
hrníčků. S Datlíky, dětmi z ekologických aktivit jsme se rozhodli, že uděláme
průzkum, kolik dětí z jednotlivých tříd pije vodu a kolik čaj. Požádali jsme paní
učitelky aby do třídních seznamů zaznamenaly dané informace. S Datlíky jsme
potom sečetli počet dětí v každé třídě, které pijí kohoutkovou vodu a vytvořili grafy.
Datlíci je barevně vybarvili a označili květinou dané třídy. A jak to všechno dopadlo?
Průzkumem jsme zjistili, že z osmi tříd je na tom nejlépe třída U konvalinky, kde z 26
dětí pije vodu 16 dětí. Ani děti z ostatních tříd nezůstávají pozadu. Tam, kde to není
úplně ideální, zkusíme formou osvěty podporovat pití vody z kohoutku a tím do
budoucna přispět k lepšímu výsledku.
Bc. Simona Gajdová učitelka

Pasování předškoláků

Na konci každého školního roku probíhá v naší mateřské škole slavnostní pasování
předškolních dětí na školáky. Tato událost patří mezi důležité životní mezníky pro
dětí a jejich rodiče. Slavnost měla probíhat na naší přírodní školní zahradě, bohužel z
důvodu deštivého počasí se musela přesunout do třídy U slunečnice. Předškoláci
zahájili program krátkým vystoupením, následovalo vystoupení dětí s flétnami. Dále
se zábavy ujal Klaun Hopsalín, který měl pro děti připraven zábavný program.
Slavnostní pasování provedl pan starosta, budoucí prvňáčci obdrželi kufřík se
školními potřebami a drobné dárky. Nechybělo ani chutné občerstvení v podobě
chlebíčků a jednohubek s pomazánkami. Tentokrát mohli rodiče a hosté ochutnat
lososovou, špenátovou a tofu. Na pití paní kuchařky připravily borůvkový milkshake
a mrkvovo jablečný mošt. Po této vydařené akci už můžeme budoucím prvňáčkům
jen popřát, aby se jim ve škole dařilo a na mateřskou školu vzpomínaly s radostí.
Bc.Simona Gajdová učitelka

Cesta po stopách zvířat

V rámci školního výletu děti jely do výletního centra v Ostravě Porubě – Skalka family park. V rámci výletu se děti zúčastnily komentované prohlídky, kdy nás zaměstnankyně parku provedla úsekem tzv. dětské ZOO. Děti si tak měly možnost prohlédnout volně žijící i domácí zvířata. V kontaktním koutku nakrmily kozy, ovečky, králíčky, ale i třeba cizokrajnou lamu. Pozorovaly bachyni krmící selata a porovnávaly rozdíly mezi domácím a čínským prasetem. Prohlédly si kur domácí, perličky, kachny, kačery i rozzlobené krocany, kteří nahlas “hudrovali“. Z cizokrajných zvířat pak sledovaly pštrosy a klokany. Měly možnost procházet výběhem mezi bažanty a pozorovat rybičky v jezírku. Ve stájích si pohladily poníky a ve volném výběhu osly. Z volně žijících zvířat pak pozorovaly srnky, daňky, srnčí jeleníky, zhlédly i výstavku jejich paroží.  Dozvěděly se mnoho zajímavého o životě zvířat jak domácích, tak cizokrajných. Závěrem nejstarší děti vystoupaly na rozhlednu s mosty. Na mostech se setkaly s rozmanitostí života, která nás obklopuje. Z výšky pak měly možnost pozorovat příbytky zvířat. Most “Cesta po stopách zvířat“ se stal jakýmsi spojovacím článkem mezi naším světem a světem divočiny.

Včelky zachraňují svět, tím, že dávají nám med

V rámci Světového dne včel, který se slavíme 20.5. jsme věnovali celý týden včelkám, jejich způsobu života i užitku, který nám přináší. Každý ví, že včely patří k velmi užitečnému hmyzu – opylují rostliny a přispívají tak k jejich rozmnožování. S dětmi jsme proto i tento rok využili skutečnost, že jedna naše kolegyně je rovněž aktivní včelařka, a ta uspořádala pro děti ve třech třídách besedu o včelách. V rámci besedy se děti seznámily s pomůckami včelaře – dýmákem, rozpěrákem, odvičkovací vidličkou, včelím rámečkem, mezistěnu, měly možnost si vyzkoušet i včelařské kombinézy, síťky na obličej a včelařské rukavice. Seznámily se se včelí rodinou a dozvěděly se, proč jsou včely užitečné. Prohlédly si propolis, včelí kašičku, včelí vosk, plástve, včelí pyl a ochutnaly ochucené medy i pergu – včelí pyl, neboli včelí chléb. Porovnávaly plástve medu od včel a sršňů, seznámily se s včelími produkty – propolisovou mastí a tinkturou. Měly možnost pozorovat živé včely zblízka (včetně královny), které byly v přenosném pozorovacím úlku ve třídě. Na zahradě posléze děti pozorovaly, jak včelky opylují květy. Zhlédly výukový pořad o včelách a vyzdobily si šatnu obrázky včeliček z papíru.

Sbíráme jahůdky

Teplé jarní počasí napomohlo k rychlému zrání jahod a ranné zeleniny. Velké úrodě jistě napomohly vyvýšené záhony, ve kterých všechnu zeleninu, bylinky a jahody pěstujeme. Také každodenní péče dětí, které se o rostlinky pečlivě starají, zalévají a sledují jak všechno dozrává, je velmi důležitá. A tak se letos již v květnových dnech mohly pustit do sbírání. Úroda je opravdu velká a plné misky červených jahůdek jsou pro děti sladkou odměnou za jejich péči.