Skutečně zdravá škola

školní rok 2020/2021

Program

Vize programu

 

Skutečně zdravé školy nabízejí dětem jídlo, které je chutné a zdravé. Pomáhají dětem také získat představu o tom, odkud jídlo pochází a jak se pěstuje nebo vyrábí. Umožňují svým žákům porozumět vztahům mezi jídlem, které jí, a světem, ve kterém žijí. Děti si ze školy odnášejí základy zdravých stravovacích návyků a důležité informace, díky kterým si v životě dokážou vybrat zdravé a kvalitní potraviny.

 

 

 

 

Skutečně zdravá škola je komplexní program zdravého školního stravování. Snaží se, aby si děti jídla vážily, dokázaly si jej vychutnat a věděly, odkud jídlo pochází a jak vzniká. Skutečně zdravá škola pomáhá dětem v rozvoji dovedností a návyků, které budou potřebovat ke zdravému a úspěšnému životu.

 

 

Pěstování microgreens

Projekt: Pěstování microgreens

V tomto školním roce jsme se zúčastnili výzvy pro mateřské školy z celé ČR „Vypěstujte a ochutnejte s dětmi ve školce vlastní malou zeleninku“. Projekt byl vyhlášen Skutečně zdravou školou ve spolupráci s MŠ Semínko v Praze.  Microgreens či mikrozelenina jsou mladé výhonky zeleniny nebo bylin, které se obvykle sklízejí po 7-14 dnech po vyklíčení, po objevení prvního páru pravých listů. Microgreens jsou vysoké jen několik centimetrů a podávají se se stonkem a děložním listem, někdy i semeny. Mají vysokou výživovou hodnotu. Tuto potravinu si děti ve třídách v rámci pěstitelských činností samostatně vypěstovaly. Cílem tohoto projektu bylo vést děti ke zdravému životnímu stylu a pracovním aktivitám. Děti závěrem ochutnaly „zdravou svačinku“, kterou si samy vypěstovaly. Na výhoncích ředkviček, hrášků, řepy či slunečnic si velmi pochutnaly.   

   

 

Zdravý Mikuláš

                                  

 Tak jako každoročně i tentokrát přinesl Mikuláš dětem do Mateřské školy ve Vratimově zdravou mikulášskou nadílku. Bonbony a čokolády nechal pro jiné, a našim nejmenším dětem udělal radost v podobě zdravého mlsání ovesných svačinek bez palmového oleje, sojáčku, fit smothe tyčinek, 100% moštíku a malého medového perníčku. Děti měly z nadílky velkou radost a radost měly i paní kuchařky, které tyto dobroty dětem přichystaly.

Bc. Lucie Pokludová

vedoucí školní jídelny

 

Zelenina z podzimní zahrádky

Nastal podzim – čas, kdy si s dětmi povídáme o zelenině, která roste na našich polích a zahradách. Na políčku naší třídy vyrostly brambory, které jsme  sadily samy, bez dětí,  v době jarní covidové karantény.  Jednoho dne jsem se tedy s dětmi vypravili na políčko. Děti se hemžily jako malí skřítkové, pracovaly s motyčkou, rýčem a práce jim šla krásně od ruky. Brambory čistily od hlíny a košíček se krásně plnil. Radost byla veliká z každého vykopnutého bramboru. Ve školce jsme vyrobili bramborová razítka s kterými děti otiskovaly brambory do papírového hrnce. Prováděly také experimenty a pozorování lupou, zkoumaly rozkrojené brambory, okurky a rajčata. Zjišťovaly, že zelenina obsahuje vodu, různě velká semínka a má zajímavou strukturu. Při této činnosti děti rozvíjely  hmatové, zrakové a čichové vnímání. Chuťové vnímání pak rozvíjely při dopolední svačince, kdy naše paní kuchařka připravila zeleninovou mísu v podobě sovy a opět to byla nejen krásná podívaná ale i skvělá dobrota. V košíčku nám pořád zbývala spousta brambor a tak jsme přemýšleli o jejich dalším využití. Nakonec si děti jednoznačně odsouhlasily, že uděláme bramborové placičky.  Přišel pátek a děti se proměnily v malé kuchtíky. Se škrábáním brambor jsem dětem vypomohla, ale strouhání jim šlo od ruky. Také přidávání ostatních surovin a míchání zvládaly samostatně. Hotové těsto kladly na plech s pečicím papírem a tvořily lžičkou malé placičky. Pečení v troubě byla zdravější varianta oproti smažení na oleji v pánvi. A jak to dopadlo? Co si děti upekly, to si zbaštily a ještě pochválily! Věřím, že si děti ze třídy U pampelišky týden se zeleninou pěkně užily.

Bc. Simona Gajdová učitelka MŠ Vratimov      

Pěstitelské činnosti v MŠ

Mateřská škola ve Vratimově se dlouhodobě věnuje environmentální výchově dětí a výchově ke zdravému životnímu stylu. V průběhu roku děti aktivizujeme v různých činnostech ve třídách, ať už zaměřených na bádání a pozorování (např. klíčení semen, rychlení větví..), nebo při aktivitách v rámci pobytu venku na naší přírodní zahradě. Právě tam mají děti z jednotlivých tříd k dispozici svá pěstební políčka, o která se po celý rok starají. Vyzkoušejí si tak různé činnosti a zároveň získají základy pracovních návyků. Na jaře svá políčka ryjí, vysazují předpěstované sazeničky, plejí, okopávají, zavlažují a v neposlední řadě ochutnávají úrodu. Právě deště bylo na začátku tohoto léta dostatek, a tak se nám stalo, že mnohé rostlinky doslova přes noc “zlikvidovali“ slimáci, mšice a mravenci. Děti tak na vlastní oči pozorovaly propojenost života v ekosystému zahrada.  Část výpěstků se nám však podařilo zachránit, a proto děti mohly pozorovat dozrávání hrachu, mrkve, jahod, dýní, růst máty, pažitky, meduňky a brambor. Některé ze zmíněných plodin budou využity následně při společné přípravě chutných a zdravých pomazánek, další pak děti po dozrání přímo ochutnaly. Vypěstované bylinky jsou pravidelně využívány i ve školní jídelně. Mimo to měly děti možnost okusit i drobné ovoce, jako maliny a rybíz, které jsou vysázené na školní zahrádce. Zahrada navíc slouží i jako pokladnice pro objevování.  Letos v ní děti odhalily i nový druh podivuhodné ploštice „Blánatku lipovou“, invazivní ploštici, které se naštěstí vyskytují pouze na stromech. Veškeré námi realizované aktivity jsou propojeny s mezinárodním programem Ekoškola i s programem Skutečně zdravá škola, který dětem umožňuje mimo jiné získat představu o tom, odkud jídlo pochází, jak se pěstuje a porozumět vztahům mezi jídlem a světem ve kterém žijí.

Mgr. Monika Chylinská, učitelka MŠ

                                                                                   

Jarošův statek

Poté, co se uvolnila protiepidemická opatření, jsme využili situace a podnikli výlet s ekologickým programem do centra ekologické výchovy na Jarošův statek ve Studénce, kterého se zúčastnily během čtyř dnů všechny přítomné děti z 8 tříd. Celý půldenní program začal prohlídkou malé stáje, kde se děti dozvěděly, jak žijí poníci, co jedí, jak lidé o ně pečují. Děti si rovněž vyzkoušely, jak se takový poník hřebelcuje a pomohly uklidit stáje od exkrementů. Obrovský úspěch měla ukázka chovu králíků a morčat, které si děti mohly pohladit a dokonce na vodítku vyvést na pastvu. Dalším bodem programu byla návštěva výběhu koziček a oveček, které jsme společně nakrmili. Ve vedlejší ohradě děti viděly i „zlého“ berana, který trkal rohy do stromu tak intenzivně, že narušil jeho kůru. Prohlédly si i oslíka „Karkulku“ a koně ve výběhu i bylinkovou zahrádku. Mohly si potěžkat podkovy a dozvěděly se mnoho zajímavostí o těchto zvířatech. Po svačince a chvilce odpočinku, kterou děti využili k prohlídce areálů, šly děti vytvářet v rámci kreativní dílničky obrázek sovičky z pilin a přírodnin, při jehož zhotovování rozvíjely nejen svou fantazii, ale také zručnost. Na závěr se pak děti za odměnu svezly na konících nebo ponících. Dětem se výlet moc líbil, dozvěděly se spoustu užitečných informací a získali nové praktické zkušenosti.